NEPREHLIADNITE:

Úspešný štart Mediátora roka Slovenska

V pondelok 14. októbra sa vo Zvolene uskutočnilo historicky prvé podujatie Mediátor roka na Slovensku. Organizátorom - Centru pro řešení sporů a Epravo.cz sa podarilo pripraviť vysoko kvalitné podujatie, ktoré naštartovalo tradíciu stretávania sa mediátorov z dôvodu ocenenia ich samých a profesie ako takej. Ako povedal JUDr. Tomáš Horáček, organizátor podujatia: „Cenu by si zaslúžil každý jeden mediátor, ktorý mediáciu vykonáva. Zmyslom je podporiť mediáciu a prácu mediátorov.“ Miesto bolo vybrané tak, aby všetci mediátori mali približne rovnakú vzdialenosť z každého kúta republiky. Medzi prítomnými boli mediátori zo Slovenska aj kolegovia z Čiech, prišli aj zástupcovia Ministerstva spravodlivosti.

Odborné sympózium MEDIÁCIA NA PULZE ČASU

V dňoch 29.-30.11.2019 sa v Košiciach uskutoční I. ročník odborného sympózia Mediácia na pulze času, ktorého organizátorom je Asociácia mediátorov Slovenska. Cieľom odborného sympózia je vytvori priestor pre diskusiu a analýzu mediácie v spoločnosti. Mediácia si už našla svoje miesto v rôznych oblastiach a preto je potrebné efektívne vytvárať priestor pre jej multidisciplinárne využitie v rôznych oblastiach života. ARMS sa stala partnerom sympózia.

 

IX. konferencia Ázijskopacifického mediačného fóra

Začiatkom novembra sa bude konať v poradí už IX. konferencia Ázijskopacifického mediačného fóra (APMF), na ktorú je pozvaný člen Správnej rady našej ARMS, JUDr. František Kutlík. Vystúpi s príspevkom na tému interkulturálnej mediácie. Na konferencii odznejú príspevky zamerané na mediáciu starších, na konflikty medzi rodičmi a deťmi, na rodinné spory v praxi japonských súdov, mediácia teenegerov a konflikty profesionálnych rodičov a detí.

Rodinná mediácia - Mediátor

Mediátorom podľa zákona o mediácii môže byť každá fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov, na ktorej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú a ktorá s osobami zúčastnenými na mediácii uzavrie dohodu o začatí mediácie. Mediátor je povinný vykonávať svoju činnosť nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou, poučiť osoby zúčastnené na mediácii, o ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté a bez zbytočného odkladu informovať osoby zúčastnené na mediácii o všetkých skutočnostiach, pre ktoré by mohol byť z výkonu mediácie vylúčený, ak so zreteľom na jeho pomer k veci alebo k osobám zúčastneným na mediácii.

Úlohou mediátora je pomôcť stranám nájsť riešenie vhodne vedenou a usmerňovanou komunikáciou medzi účastníkmi. Veľmi dôležitý je preto osobnostný profil mediátora. Mal by byť empatický, myslieť pozitívne. To, ako dopadne mediácia vo veľkej miere závisí práve od neho.

Osobnostné predpoklady mediátora

Mediátor sa počas výkonu samotnej mediačnej činnosti opiera o svoje osobnostné predpoklady a vlastnosti. Len osoba, ktorá ma stabilnú, vyváženú osobnosť a dobre zvládanie vlastnej emocionality je vhodná na výkon práce mediátora. Celková zrelosť mediátora sa tak odzrkadľuje v spôsobe myslenia. Podstatnou súčasťou osobnosti mediátora je jeho samostatnosť pri rozhodovaní a vytváraní úsudku. Mediátor by mal byť kreatívny a flexibilný. Súčasťou výkonu mediátora od ktorého závisí aj samotný priebeh a výsledok mediácie je duchaprítomnosť a schopnosť improvizácie. Konštruktívne a analytické myslenie by mali byť akýmsi oporným bodom v osobnosti mediátora. Len sebaistý, bezúhonný človek s morálnymi kvalitami môže vstupovať do sporu dvoch strán. Etické zásady pri výkone činnosti mediátora sú samozrejmosťou. Mediácia je náročná na organizovanie času, vyžaduje adekvátne, pokojné reakcie na situácie, ktoré sú často plné napätia a vyhrotených emócií. Mediátor by si mal vždy zachovávať „hladnú hlavu“. Balík, ktorý utvára osobnosť mediátora sa musí skladať aj so schopnosti bezproblémového nadväzovania kontaktov a empatie. Mediácia sa týka ľudí, ich vzťahov a problémov a preto len to, čo vie ľudí pochopiť a vypočuť môže byť dobrým a výkonným mediátorom. Rešpekt k stranám sporu, rovnako ako vonkajší prejav mediátora (vzhľad, vystupovanie) a jeho slovná zásoba pomáhajú vytvoriť dobrý dojem so samotného mediátora a tým napomáhajú k lepšiemu priebehu samotnej mediácie. Často krát samotné osobnostné predpoklady a vystupovanie mediátora rozhodnú o tom, či sa neskorší účastníci sporu rozhodnú pre mediáciu a daného mediátora.

Ako si vybrať mediátora a kde ho hľadať?

Register mediátorov a mediačných centier vedie Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky. Na jeho stránke v záložkách nájdete:

 

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v súčasnosti eviduje viac ako 1000 akreditovaných mediátorov. Po rozkliknutí príslušných záložiek na stránke Ministerstva spravodlivosti je nutné upraviť si počet zobrazených záznamov na stránku na číslo 100, nakoľko stránka automaticky zobrazuje len 10 mediátorov a mediačných centier, čiže nie celý zoznam. Zoznam mediátorov na stránke ministerstva možno triediť podľa príslušnosti k súdom (t.j. podľa okresných miest, resp. obvodov). Mediátora je možné osloviť telefonicky alebo prostredníctvom emailu.

Vybrať si zo zoznamu anonymných mien môže byť zložité, preto odporúčame sa pri hľadaní vhodného mediátora orientovať predovšetkým podľa:

  • dostupnosti mediátora (jeho mediačnej kancelárie) alebo mediačného centra (lokality v ktorej mediátor alebo mediačné centrum pôsobí, rozhodujúca by mala byť aj blízkosť k vášmu obydliu, kvôli nákladom na cestovanie),
  • spôsobu a vhodnosti komunikácie (Ak mediátora alebo mediačné centrum oslovíte prostredníctvom emailu – odpoveď by mala byť formulovaná tak, aby ste jej porozumeli, mala by byť jasná, vhodne napísaná a mala by prísť v primeranom čase – do 3 dní od zaslania Vášho kontaktného emailu. Ak ste sa rozhodli pre kontakt prostredníctvom telefónu je dôležité si všímať akým spôsobom s Vami mediátor komunikuje, či sa predstaví a identifikuje sa – mediátor by Vám v telefóne mal venovať dostatok pozornosti, neprerušovať Vás a vypočuť si Vás. Ak sa mediátor nezameriava na Vami riešenú oblasť konfliktov. V prípade, že hľadáte mediátora zaoberajúceho sa rodinnou mediáciou, kontaktujte nás, pomôžeme Vám zorientovať sa.
  • odporúčaní známych, kolegov, iných mediátorov či príbuzných (Ak mediátor vykonáva svoju prax zodpovedne, je možné predpokladať, že Vám niekto z Vášho okolia o ňom/nej rozprával. Mediátor i mediačná kancelária by mali mať dobré referencie).    
Top