NEPREHLIADNITE:

Dopad pandémie na rozvodovosť

Analytické centrum Ministerstva spravodlivosti SR zverejnilo štatistiky rozvodovosti na Slovensku v roku 2020. Počet návrhov na rozvod sa v roku 2020 v porovnaní s rokom 2019 znížil o 10,6%, pričom medzi rokmi 2018 a 2019 klesol počet návrhov len o 1,67%.

 

Nová užitočná publikácia pre mediátorov

V týchto dňoch vychádza vo vydavateľstve Wolters Kluwer ďalšia z podnetných kníh pre mediátorov pod názvom "Konflikt - ja, my, oni" autorov Jana Pružinská a Vladimír Labáth. Konflikt je súčasťou nášho života bez ohľadu na to, či sa nám to páči alebo nie. Publikácia prináša pohľad na konflikt z inej perspektívy, ako ho zvyčajne chápeme. Autori sa nevenujú len vonkajším prejavom ako hnev, krik, útoky, ktoré konflikty sprevádzajú, ale odhaľujú jadro konfliktov, ktorým je stret dvoch či viacerých dilem v našom vnútornom svete, rozpor odlišných záujmov ľudí, spor v skupine či medzi skupinami navzájom.

Povinné vzdelávanie mediátorov - jarný blok

Na rok 2021 Ministerstvo spravodlivosti SR vypísalo dve témy povinného vzdelávania mediátorov. Jarný blok sa uskutoční v termíne od 19. apríla do 8. mája 2021 a budú prebiehať online formou, v prípade ak to epidemiologická situácia umožní, aj prezenčnou formou. Témou bude "Náročné situácie a nároční klienti v mediácii". Podrobný prehľad vzdelávacích inštitúcií a presných termínoch nájdete na stránke Ministerstva spravodlivosti SR: podrobnosti o povinnom vzdelávaní

Rodinná mediácia - Mediácia

Mediácia je alternatívny spôsob riešenia sporov. Je to mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor. V preklade je to sprostredkovanie, kde sa mediátor (sprostredkovateľ) snaží stranám pomôcť nájsť východisko z ich sporu dohodou. Mediácia je výhodnejšia ako súdne konanie. Výrazne šetrí čas a finančné prostriedky účastníkov sporu. Navyše umožňuje zachovať dobré medziľudské vzťahy, pretože ani jeden z účastníkov nemá pocit víťaza, alebo porazeného. Je jednou z možností ako konfliktnú situáciu vyriešiť na úrovni, konštruktívne a tak, aby boli všetky sporiace sa strany spokojné a výsledok považovali za svoju výhru. 
Zároveň mediácia dáva šancu pochopiť problém aj z druhej strany a pokúsiť sa nájsť spoločnú reč, čo pri súdnych konaniach nebýva možné.

Pri výkone mediácie treba mať na zreteli, že sa jedná o neformálny proces riešenia konfliktov. Mediátor ako nezávislá a nezaujatá osoba pomáha stranám riešiť spor prostredníctvom identifikácie ich záujmov. Mediátor strany zúčastnené na mediácii podporuje a napomáha im pri hľadaní riešení. Tieto riešenia by mali byť praktické, to znamená realizovateľné v takej forme, na akej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú, tak aby výsledok uspokojil obe strany. Mediácia má byť prostriedkom na uvedomenie si príčin svojich postojov ako k sporu samému, tak k osobám ktorých sa tento spor týka. Mediácia vedená mediátorom správne by mala viesť k zmierneniu negatívnych pocitov a postojov jednotlivých strán zúčastnených na mediácii.

Účastníci mediácie

Účastníkmi mediácie vždy sú:

  • mediátor,
  • strany sporu – teda osoby, ktoré riešia vzájomný konflikt prostredníctvom mediácie.

 

Účastníkmi mediácie môžu byť:

  • ďalší mediátor – v prípade zložitého sporu,
  • zástupcovia strán -  osoby, ktoré  zastupujú strany sporu v procese mediácie,

 

Zástupcami strán sporu sú najčastejšie právni zástupcovia alebo zákonní zástupcovia (neplnoletých osôb alebo osôb s obmedzenou právnou spôsobilosťou).

  • znalci a experti – právny, výchovný, finančný  a rodinný poradca,
  •  iní odborníci alebo odborné inštitúcie – lekár, psychológ, psychiater, psychoterapeut, sociálny pracovník alebo inštitúcie v ktorej vykonávajú svoju odbornú činnosť,
  • osoby konfliktom a jeho riešením nepriamo zasiahnuté – príbuzní a priatelia strán sporu.

 

To, kto bude účastníkom mediácie okrem strán sporu a mediátora musia odsúhlasiť všetci účastníci sporu.

Kedy nie je vhodné uskutočniť mediáciu?

Mediácia sa neodporúča:

  • ak existuje výrazná nerovnosť medzi účastníkmi konfliktu (finančná, pozičná),
  • jeden z účastníkov mediácie (strana sporu) zažíva strach z druhého zúčastneného pred mediáciou a/alebo počas nej,
  • medzi účastníkmi mediácie je výrazne badateľná prítomnosť dlhodobých hlbokých emocionálnych kríz,
  • ak by došlo počas mediácie k ohrozeniu základných občianskych alebo ústavných práv,
  • ak je podozrenie alebo sa potvrdila závislosť na alkohole alebo drogách u jedného z účastníkov konfliktu,
  • ak k produktívnemu riešeniu sporu nedochádza počas dlhodobej mediačnej diskusie ani po oddelených rozhovoroch so stranami sporu,
  • ak je jedna strana sporu neschopná zvládnuť svoje správanie pre vážne psychické problémy
  • ak o vykonaní mediácie v danom spore rozhodla autorita,
  • ak sa strany sporu chystajú prekročiť alebo už prekročili zákon
  • ak má mediátor pred samotným mediovaním morálne, etické zábrany alebo predsudky voči sporu samému alebo strane/stranám sporu.
Top