NEPREHLIADNITE:

Balíček kníh "Mediácia" za zvýhodnenú cenu

Alternatívne riešenia narušených medziľudských vzťahov sa v ostatných rokoch čoraz dôraznejšie dostávajú do popredia záujmu odborníkov v mnohých oblastiach spoločenskej činnosti. Jednou z metód je práve mediácia, ako spôsob riešenia sporu treťou, nezávislou a nezaujatou osobou. Ponúkaný balíček obsahuje sedem publikácií, ktoré detailne riešia špecifické oblasti riešenia sporov. Vydavateľstvo Wolters Kluwer pripravilo balíček publikácií na tému mediácia za zvýhodnenú cenu.

 

Povinné vzdelávanie mediátorov - jarný blok

Na rok 2022 Ministerstvo spravodlivosti SR vypísalo dve témy povinného vzdelávania mediátorov. Jarný blok sa uskutoční v termíne od 4. apríla do 24. apríla 2022 a okrem online formy, ktorú zvolila väčšina vzdelávacích inštitúcií sa uskutočnia aj vzdelávania prezenčnou formou. Témou bude "Sebareflexia postupu mediátora v mediačnom procese, schopnosť zvládania vlastných negatívnych emócií. Neutralita a nestrannosť v mediácii.". Podrobný prehľad vzdelávacích inštitúcií a presných termínoch nájdete na stránke Ministerstva spravodlivosti SR.

Nové publikácie pre mediátorov

Do pozornosti dávame dve zaujímavé publikácie. Jedna sa týka školského prostredia a druhá problematiky rozvodov, s ktorými rodinní mediátori pracujú najčastejšie.
 

Rodinná mediácia - Mediácia

Mediácia je alternatívny spôsob riešenia sporov. Je to mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor. V preklade je to sprostredkovanie, kde sa mediátor (sprostredkovateľ) snaží stranám pomôcť nájsť východisko z ich sporu dohodou. Mediácia je výhodnejšia ako súdne konanie. Výrazne šetrí čas a finančné prostriedky účastníkov sporu. Navyše umožňuje zachovať dobré medziľudské vzťahy, pretože ani jeden z účastníkov nemá pocit víťaza, alebo porazeného. Je jednou z možností ako konfliktnú situáciu vyriešiť na úrovni, konštruktívne a tak, aby boli všetky sporiace sa strany spokojné a výsledok považovali za svoju výhru. 
Zároveň mediácia dáva šancu pochopiť problém aj z druhej strany a pokúsiť sa nájsť spoločnú reč, čo pri súdnych konaniach nebýva možné.

Pri výkone mediácie treba mať na zreteli, že sa jedná o neformálny proces riešenia konfliktov. Mediátor ako nezávislá a nezaujatá osoba pomáha stranám riešiť spor prostredníctvom identifikácie ich záujmov. Mediátor strany zúčastnené na mediácii podporuje a napomáha im pri hľadaní riešení. Tieto riešenia by mali byť praktické, to znamená realizovateľné v takej forme, na akej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú, tak aby výsledok uspokojil obe strany. Mediácia má byť prostriedkom na uvedomenie si príčin svojich postojov ako k sporu samému, tak k osobám ktorých sa tento spor týka. Mediácia vedená mediátorom správne by mala viesť k zmierneniu negatívnych pocitov a postojov jednotlivých strán zúčastnených na mediácii.

Účastníci mediácie

Účastníkmi mediácie vždy sú:

  • mediátor,
  • strany sporu – teda osoby, ktoré riešia vzájomný konflikt prostredníctvom mediácie.

 

Účastníkmi mediácie môžu byť:

  • ďalší mediátor – v prípade zložitého sporu,
  • zástupcovia strán -  osoby, ktoré  zastupujú strany sporu v procese mediácie,

 

Zástupcami strán sporu sú najčastejšie právni zástupcovia alebo zákonní zástupcovia (neplnoletých osôb alebo osôb s obmedzenou právnou spôsobilosťou).

  • znalci a experti – právny, výchovný, finančný  a rodinný poradca,
  •  iní odborníci alebo odborné inštitúcie – lekár, psychológ, psychiater, psychoterapeut, sociálny pracovník alebo inštitúcie v ktorej vykonávajú svoju odbornú činnosť,
  • osoby konfliktom a jeho riešením nepriamo zasiahnuté – príbuzní a priatelia strán sporu.

 

To, kto bude účastníkom mediácie okrem strán sporu a mediátora musia odsúhlasiť všetci účastníci sporu.

Kedy nie je vhodné uskutočniť mediáciu?

Mediácia sa neodporúča:

  • ak existuje výrazná nerovnosť medzi účastníkmi konfliktu (finančná, pozičná),
  • jeden z účastníkov mediácie (strana sporu) zažíva strach z druhého zúčastneného pred mediáciou a/alebo počas nej,
  • medzi účastníkmi mediácie je výrazne badateľná prítomnosť dlhodobých hlbokých emocionálnych kríz,
  • ak by došlo počas mediácie k ohrozeniu základných občianskych alebo ústavných práv,
  • ak je podozrenie alebo sa potvrdila závislosť na alkohole alebo drogách u jedného z účastníkov konfliktu,
  • ak k produktívnemu riešeniu sporu nedochádza počas dlhodobej mediačnej diskusie ani po oddelených rozhovoroch so stranami sporu,
  • ak je jedna strana sporu neschopná zvládnuť svoje správanie pre vážne psychické problémy
  • ak o vykonaní mediácie v danom spore rozhodla autorita,
  • ak sa strany sporu chystajú prekročiť alebo už prekročili zákon
  • ak má mediátor pred samotným mediovaním morálne, etické zábrany alebo predsudky voči sporu samému alebo strane/stranám sporu.
Top