Rodinná mediácia - Mediátor

Mediátorom podľa zákona o mediácii môže byť každá fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov, na ktorej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodnú a ktorá s osobami zúčastnenými na mediácii uzavrie dohodu o začatí mediácie. Mediátor je povinný vykonávať svoju činnosť nezávisle, nestranne, dôsledne, s náležitou odbornou starostlivosťou, poučiť osoby zúčastnené na mediácii, o ich právach, ktoré môžu byť mediáciou dotknuté a bez zbytočného odkladu informovať osoby zúčastnené na mediácii o všetkých skutočnostiach, pre ktoré by mohol byť z výkonu mediácie vylúčený, ak so zreteľom na jeho pomer k veci alebo k osobám zúčastneným na mediácii.

Úlohou mediátora je pomôcť stranám nájsť riešenie vhodne vedenou a usmerňovanou komunikáciou medzi účastníkmi. Veľmi dôležitý je preto osobnostný profil mediátora. Mal by byť empatický, myslieť pozitívne. To, ako dopadne mediácia vo veľkej miere závisí práve od neho.

Osobnostné predpoklady mediátora

Mediátor sa počas výkonu samotnej mediačnej činnosti opiera o svoje osobnostné predpoklady a vlastnosti. Len osoba, ktorá ma stabilnú, vyváženú osobnosť a dobre zvládanie vlastnej emocionality je vhodná na výkon práce mediátora. Celková zrelosť mediátora sa tak odzrkadľuje v spôsobe myslenia. Podstatnou súčasťou osobnosti mediátora je jeho samostatnosť pri rozhodovaní a vytváraní úsudku. Mediátor by mal byť kreatívny a flexibilný. Súčasťou výkonu mediátora od ktorého závisí aj samotný priebeh a výsledok mediácie je duchaprítomnosť a schopnosť improvizácie. Konštruktívne a analytické myslenie by mali byť akýmsi oporným bodom v osobnosti mediátora. Len sebaistý, bezúhonný človek s morálnymi kvalitami môže vstupovať do sporu dvoch strán. Etické zásady pri výkone činnosti mediátora sú samozrejmosťou. Mediácia je náročná na organizovanie času, vyžaduje adekvátne, pokojné reakcie na situácie, ktoré sú často plné napätia a vyhrotených emócií. Mediátor by si mal vždy zachovávať „hladnú hlavu“. Balík, ktorý utvára osobnosť mediátora sa musí skladať aj so schopnosti bezproblémového nadväzovania kontaktov a empatie. Mediácia sa týka ľudí, ich vzťahov a problémov a preto len to, čo vie ľudí pochopiť a vypočuť môže byť dobrým a výkonným mediátorom. Rešpekt k stranám sporu, rovnako ako vonkajší prejav mediátora (vzhľad, vystupovanie) a jeho slovná zásoba pomáhajú vytvoriť dobrý dojem so samotného mediátora a tým napomáhajú k lepšiemu priebehu samotnej mediácie. Často krát samotné osobnostné predpoklady a vystupovanie mediátora rozhodnú o tom, či sa neskorší účastníci sporu rozhodnú pre mediáciu a daného mediátora.

Ako si vybrať mediátora a kde ho hľadať?

Register mediátorov a mediačných centier vedie Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky. Na jeho stránke v záložkách nájdete:

 

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky v súčasnosti eviduje viac ako 1000 akreditovaných mediátorov. Po rozkliknutí príslušných záložiek na stránke Ministerstva spravodlivosti je nutné upraviť si počet zobrazených záznamov na stránku na číslo 100, nakoľko stránka automaticky zobrazuje len 10 mediátorov a mediačných centier, čiže nie celý zoznam. Zoznam mediátorov na stránke ministerstva možno triediť podľa príslušnosti k súdom (t.j. podľa okresných miest, resp. obvodov). Mediátora je možné osloviť telefonicky alebo prostredníctvom emailu.

Vybrať si zo zoznamu anonymných mien môže byť zložité, preto odporúčame sa pri hľadaní vhodného mediátora orientovať predovšetkým podľa: